woensdag 11 mei 2016

NYC Must Do's deel 1



Na mijn vorige artikel waarin ik schreef hoeveel wij hebben bezichtigd in NY in 3 dagen tijd schreven jullie dat jullie het leuk zouden vinden om een top 10/ must see te lezen.

Ik heb even nagedacht in welke vorm ik dit zou gieten en heb ervoor gekozen om in verschillende blogs bezienswaardigheden/ bezoekerstips, oftewel Must Do's te beschrijven die wat mij betreft onmisbaar zijn bij een bezoek aan NY.
Ik zal per blog 5 Must Do's benoemen en we kijken wel hoeveel het er uiteindelijk worden :)

Onderstaand dus de eerste 5 Must Do's in NY die je wat mij betreft niet mag overslaan!!
Airbnb
Laat ik beginnen met Airbnb te benoemen, een hele goed tip om te genieten van een optimaal verblijf! Wij hebben tijdens onze reizen veel gebruik gemaakt van Airbnb. Mocht je hier voor kiezen, kies dan ook gewoon voor Brooklyn, de huurprijzen zijn er lager dan Manhattan en je bent met een beetje geluk binnen 10 minuten in Manhattan.
Wat ik zo leuk vind aan Airbnb is dat je in een normale woning kan verblijven. In iemand zijn huis, in een leuke buurt, waardoor je je even een New Yorker voelt. Of wat ons betreft een Brooklynite.  Je kan er na een lange dan lekker op de bank ploffen, tv kijken, of lekker zelf wat klaarmaken in de keuken. Wij vonden het altijd ideaal!
Mijn tip: Let goed op of een verhuurder al veel positieve reviews heeft, hierdoor krijg je een duidelijk beeld of de logeerplaats ok is.



Highline
De Highline is wat mij betreft een echte must see. Het is een park wat zich uitstrekt over een groot gedeelte van West Manhattan en dan boven de grond. Het park is aangelegd op een oude verhoogde spoorlijn.
Het park is ook nog eens aangelegd door een Nederlandse ontwerper, Piet Oudholf.
Vooral in het voorjaar en de zomer is het erg leuk om over de highline te lopen. Het is er mooi groen beplant, je hebt hier en daar prachtige uitkijkjes op Manhattan, je kan overal even lekker zitten op diverse bankjes en als het lekker weer is staan er genoeg kraampjes langs t pad om een lekker drankje te halen. Er zijn diverse plaatsen om met een trap of lift de Highline te bereiken.
Mijn tip: Begin of eindig bij Gansevoort Street. Dit is de perfecte buurt om voor of na de wandeling rond te kijken, even lekker wat te eten of te drinken. The Highline loopt van Gansevoort tot aan 34th street. Maar je kan dus op allerlei plaatsen weer naar beneden.



Grand Central Terminal
Je zou het niet snel denken bij een wereldstad, maar het station mag je eigenlijk niet overslaan. Grand Central is een prachtig station met een enorm mooie ontvangsthal. Het is enorm mooi en klassiek, alsof je in Rome bent. In Grand Central bevinden zich ook diverse gelegenheden zoals bars, restaurants en een grote Food Court. In de centrale hal bevindt zich zelfs een prachtige Apple winkel. Je zou er zo voorbij lopen, maar loop even de trap op en je ziet vanzelf het grote Apple logo op de muur. Grand Central kent diverse uitgangen, bijvoorbeeld via de Chrysler building of via de Metlife building.  Je kan echt alle kanten oplopen en je raakt er eigenlijk niet uigekeken.
Mijn tip: zoek ook zeker even de Grand Central Market op. Een leuke hal met verse groenten, vlees en vis. Niet het goedkoopste om je boodschappen te doen, maar zo mooi!!


Brooklyn Dumbo
Dumbo is eigenlijk de eerste wijk die je tegenkomt als je de Brooklyn Bridge oversteekt. Het is een industrieel gedeelte van Brooklyn, waar zich de laatste 5 jaar steeds meer winkeltjes en woningen vestigen. Het ziet er ruig uit maar ook strak en modern.
In Dumbo hebben ze sindskort ook een promenade, deze ligt in het verlengde van de Brooklyn Hights promenade die wat bekender is. Op deze promenade heb je fenomenaal uitzicht over Manhattan! Daarom is Brooklyn ook zo gaaf, je hebt hier de mooiste uitzichten, iets wat je niet ziet als je in Manhattan zit.
Mijn tip: Washington Street. Als je richting het water kijkt zie je de Manhattan bridge met precies tussen de pijlers de Empire State Building. Dit punt trekt steeds meer bekijks, volgens mij staat het al in de reisboekjes genoteerd ;)


Empire State Building
Vanaf ons huis hebben wij het perfecte uitzicht op de Empire State Building. Je zou haast zeggen dat het jammer is dat de bomen weer groener aan het worden zijn, want daardoor zien we hem wel minder goed. De Empire State Building is wat mij betreft het allermooiste gebouw van Manhattan. Het is hoog en statig gebouw. Zodra de straatverlichting aan gaat wordt de Empire State Building ook verlicht. Elke avond toont de toren een andere kleur! De eerste keer dat ik dit mocht zien was de toren paars. Later begreep ik dat het ook betrekking had op een bepaald thema of goed doel. Dit kan je op de website van de Empire State Building checken. Zo was hij op valentijnsdag rood en schitterde het een beetje net als een bonkend hart.The Empire State Building bezoeken heb ik echter nog niet gedaan, wellicht zal ik dat nog eens doen.  Ik vind vooral het aanzicht op deze toren het mooist van alles. Je ziet hem ook overal bovenuit steken.
Mijn tip: Wil je optimaal genieten van The Empire State Building, koop dan een ticket voor de Top of The Rock :) In de volgende blog vertel ik je er meer over!

Dit waren mijn eerste 5 must Do's, ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen!

Empire State Building


7 opmerkingen:

  1. Ja leuk! Alles staat ook op mijn to do list, behalve de wijk in Brooklyn, die stond er nog niet op, maar nu wel :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grand central lijk idd op het station in Rome en Milaan. Waarschijnlijk in dezelfde tijd gebouwd. Ik vind je tips erg leuk en interessant.


    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grand central lijk idd op het station in Rome en Milaan. Waarschijnlijk in dezelfde tijd gebouwd. Ik vind je tips erg leuk en interessant.


    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja mooie plekjes wij hebben er een aantal zelf mogen zien afgelopen zomer.
    Wij zijn er toen 5 dagen geweest en zoveel gelopen en gezien,maar nog lang niet alles.
    Dus wij gaan zeker nog een keer terug,dus kom maar op met alle tips😉

    BeantwoordenVerwijderen
  5. JA!!!!!!!!!!! Erg leuk om te lezen en ik sla alles op! Bedankt, ik ga zeker ook nog even kijken naar je tip voor airbnb (ook al zijn wij met 4 dus is dat misschien wat lastiger)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoeft niet lastig te zijn hoor er worden ook woningen aangeboden met meerdere slaapkamers. En dan moet je maar even een prijsvergelijking doen tussen hotel en airbnb.

      Verwijderen
  6. Dank je wel voor de tips.
    Erg handig voor ons volgende bezoek aan NY volgend jaar.
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen