woensdag 30 november 2016

Ga je de kaas niet missen?

Holland.com


Van veel mensen heb ik al de vragen gekregen: Mis je het Nederlandse eten niet? Mis je de kaas niet?
Daarom leek het me leuk om daar eens wat over te schrijven.


Toen wij gingen verhuizen naar Amerika heb ik geen Nederlands voedsel meegenomen voor onszelf. Wel had ik wat pakken stroopwafels voor kennissen meegenomen, want die vallen hier enorm in de smaak!
Maar nee, ik had niet de behoefte om specifiek voedsel mee te nemen. Gelukkig ben ik geen moeilijke eter. Ik ontbijt nooit met vaste produkten, wat betreft avondeten experimenteer ik ook heel erg, dus nee... ik hoefde geen basis aan te leggen van Nederlandse produkten.

Toen wij hier een poosje waren begon ik een beetje te beseffen dat sommige dingen echt Nederlands zijn. Sommige dingen zijn hier gewoon niet te krijgen, maar andere produkten zijn hier wel te krijgen maar hebben een andere samenstelling, smaak of beleving.
By the way; Je kan hier in USA veel Nederlandse produkten online bestellen, als de nood hoog is ;)


Melk
Voordat wij verhuisden vroeg ik mij af hoe de melk hier zou smaken. Gelukkig hebben ze hier gewoon hele lekkere melk. Ook kan ik hier kiezen voor halfvolle melk of magere melk. Dus dat is fijn! Wij houden beiden erg van melk dus dit hoeven we niet te missen.

Water
In Nederland zijn we gewend om water uit de kraan te drinken. Ook in new York kan dit gerust, alleen het smaakt hier heel anders dan in NL. Ik heb er niet zo'n last van, maar Maxim proeft echt een muffe chloor smaak. In het begin kochten wij flessen water. Op een gegeven moment waren we dat wel zat en hebben een Brita filter gekocht. Nu hebben we altijd gefilterd water in de koelkast, ideaal.



Frisdrank
In USA is genoeg frisdrank te krijgen, misschien nog wel meer dan in NL. Dus hierin mis ik eigenlijk niet zoveel. Ik drink hier voornamelijk water met prik en Maxim graag Cola light, dat is verder niet zo spannend.

Alcohol
Ik heb al eens eerder geschreven dat wijn hier prijzig is. Ik betaal hier minimaal 11 dollar voor de goedkoopste fles wijn.  Verder houden wij van speciaalbiertjes. Gelukkig is de import van speciaalbiertjes hier echt in opkomst en zo kunnen we hier gewoon Leffe, Chimay en Duvel kopen. Ook Amerikaanse speciaalbiertjes zijn erg smakelijk. Je kan hier veel IPA kopen, maar ook seizoensbiertjes, zoals pumpkin spice.



Brood
Brood ( boterhammen) is over het algemeen niet smakelijk in USA.   Het brood dat je in de supermarkt kan krijgen is niet vers, is minstens 30 dagen houdbaar en zit vol zoetstoffen. Al snel aten we hier dus geen boterhammen meer. Wel kopen we vanaf het begin al bagels, deze kopen we vers, vriezen ze in en stoppen ze in het broodrooster.  Bagels zijn heerlijk maar wel groot en machtig.
Gelukkig heb ik sinds een poosje de oplossing gevonden voor smakelijke boterhammen. Op zaterdags verkopen ze versgebakken brood op de biologische markt. Sinds dat ik dat ontdekt heb, koop ik er elke week een of twee die ik snij en invries. Heerlijk!!

Pindakaas
In Amerika kan je in de supermarkt wel 10 verschillende pindakazen kopen, van hele smeuige en zoete pindakaas tot puur natuur gemalen pinda's zonder toegevoegde middelen.
Erg lekker, maar tóch is Calvé pindakaas ook wel erg lekker en dat mis ik hier wel een beetje.

Hagelslag
Nee dat kennen ze hier totaal niet! Gelukkig heb ik door wat vrienden hier een aantal verpakkingen in de kast staan en ja dat is wel lekker hoor zo af en toe!



Kaas
Ja daar is hij dan: Ga je de kaas niet missen? Nu was ik in NL gek op jong belegen 48+ maar ik was er niet bang voor dat ik het ging missen. Nu we hier al weer 9 maanden zitten begin ik de smaak van deze kaas wel een beetje te missen! Toch kan je hier veel soorten kaas kopen. En ja, je kan hier ook Gouda kaas kopen.... Maar dat is wel een tegenvaller want het smaakt niet als de kaas die ik ken uit NL... het smaakt vetter, meer nep en gewoon niet lekker. We hebben hier dus nog steeds genoeg keuze, maar die heerlijk smaak van 48+ jong belegen ben ik nog niet tegengekomen. Bovenstaande kaas is trouwens heerlijk! Gouda Style staat erop, dat is gewoon een verkoop praatje. Het is een vrij krachtige en stevige kaas, vooral lekker als kaasplankje.



Yoghurt
Ik hou erg van Yoghurt het is me met de paplepel ingegoten zullen we maar zeggen ;)
Yoghurt is hier meestal van een iets andere substantie, het is meer "staande yoghurt". Zelf hou ik daar wel van.  Laatst kwam ik toevallig wel bovenstaande pot tegen met "Europian style yoghurt" En dit is dus gewoon de yoghurt zoals we die in NL kennen.
Laatst had ik ook een pot yoghurt gekocht, volle yoghurt dat wist ik. Ik nam een hap en dacht; jeetje dat is wel erg vol en romig, Wat bleek? Het was "yoghurt with cream" Er zat een dikke laag slagroom bovenop en dat zat ik voornamelijk weg te lepelen. Haha!!

Vla
Ik hoor de Amerika kenners denken, kennen ze dat in USA???
Nee, dus haha.
Vla is hier niet te krijgen en nu ik hier een poos woon ga ik dat wel een beetje missen! Niet dat ik dat heel veel at in NL, maar in eens besef je je hoe Hollands dat eigenlijk is!


Thrillist
Chips
Toch ook één van de grootste levensbehoeftes toch? Amerika is een walhalla voor Chips en talloze smaken. Je kan het zo gek niet bedenken; salt & vinegar, cheddar, pickle, backyard BBQ, Maple Bacon.
Maar waar wij al snel achter kwamen: Geen paprika!!

En ja zo blijven er altijd dingen die ik toch een beetje mis. Maar niet getreurd, over een week vertrek ik voor een weekje naar NL!! Ik verheug me er nu al op , tompoucen, kroketten en...... zo zal ik nog wel meer dingen tegenkomen tijdens mijn verblijf die ik toch stiekem best heb gemist de afgelopen 10 maanden!

Wat zouden jullie gaan missen als je zou verhuizen naar het buitenland?




9 opmerkingen:

  1. De jong belegen kaas 48+ ligt voor je klaar! En welke vla wil je? Vanille, chocolade, caramel of vlaflip?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha na zo'n artikel kan ik daar op wachten ;) vanille!!

      Verwijderen
  2. Oh wat heerlijk toch dat je lekker even naar NL gaat, lekker even alles eten wat je hebt gemist, en wat dingetjes mee terug nemen?
    Ik zou zelf heel erg Waldkornbrood missen, maar gelukkig hebben jullie lekker brood gevonden. En gek is dat he, dat ze daar geen paprika chips kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Reacties
    1. Haha snap ik!! Ik hou meer van de original en ik heb nog 1 zak !!

      Verwijderen
  4. Ja, absoluut een ding dat ik zou missen, satésaus, ben ik dol op, bij de patat maar ook bij de bami of bij een gehaktballetje, zou ik echt missen. Leuk dat je weer een weekje naar Nederland gaat, dus alvast een goede reis en heel veel plezier gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He leuk dat je voor een weekje naar Nederland komt.
    En ik denk haast met een lege koffer,zodat hij vol hagelslag kaas en paprika chips terug kan😂😂
    Maar weer bedankt voor de tips heb in onze vakantie ook nooit een lekkkere yochurt gevonden dus bedankt voor de tip👍🏻

    BeantwoordenVerwijderen