zaterdag 22 juni 2019

This Brooklyn Spring #3




Welkom bij weer een nieuwe Brooklyn Blog!


En deze staat geheel in het teken van autorijden!!

Als je in USA op vakantie bent kun je gewoon rijden met je NL rijbewijs. Dat is gewoon toegestaan, al raden ze ook aan een internationaal bewijs mee te nemen, die kan je krijgen bij de ANWB winkel.

Maar als je gaat wonen in de USA dan is het toch het beste om zo snel mogelijk je USA rijbewijs te regelen.
De regels zijn niet helemaal helder, je mag in principe tot 90 dagen na aankomst nog op je NL rijbewijs rijden en dus namen wij deze regel in acht als wij weer een keer in NL waren geweest. Dan konden we naar ons weten weer even op ons NL rijbewijs rijden... ( klinkt vreemd, maar toch lazen wij deze tip heel veel)
We liepen hiermee wel een risico, want of deze regel ook geldt voor USA residents/ bewoners ( wat wij zijn ) was niet echt duidelijk.

Anyway, hoog tijd om dus gewoon maar eens dat papiertje te gaan regelen!


IK MIS MIJN FIATJE!!


In elke staat zijn de spelregels weer anders. In sommige staten kan je gewoon een vertaling regelen van je NL rijbewijs en je bent klaar. Maar in NY....

Ik neem jullie mee in mijn avontuur.

Ik had een collega bij Sprout die mij de stappen een beetje kon uitleggen omdat hij net was begonnen aan het proces en zo begon mijn avontuur.

Dit was in December en ik had mijn voorgenomen om in Maart klaar te zijn.

1) Theorie examen en een visuele test

Helaas moet je in NY met een buitenlands rijbewijs gewoon het normale proces doorlopen net als een ander persoon die zijn eerste rijbewijs wilt halen.
Hiervoor is de eerste stap je theorie examen doen en het afnemen van een visuele test.
Als je hiervoor slaagt betaal je een klein bedrag a $60 dollar en ontvang je je learner permit.

Ik trok er een paar weken voor uit om mijn theorie te leren. Veel dingen zijn hetzelfde als in NL, maar veel dingen zijn ook typisch Amerikaans.
Een heel hoofdstuk over agressie op de weg, drugs en drankgebruik. Daarover later meer.

Nadat ik dacht dat ik het allemaal wel snapte plande ik de test in.
Gelukkig zit DMV bij ons om de hoek, ideaal.

De test bestond uit 20 vragen (weinig toch?) waarvan je er 14 goed moet hebben. Het ging me redelijk makkelijk af, alleen zaten er behoorlijk wat vragen in over drankgebruik, promillages etc... waarvan een aantal toch wel op de detail ingingen. Nogmaals een veel besproken onderwerp hier.

Maar, na de 20 vragen kwam het verlossende antwoord. Ik was geslaagd!

Nog even de ogen testen (niets aan het handje), betalen en ik ontving 2 weken later mijn learners permit.

Hiermee mag je dus al rijden, als er een volwassene naast je zit met een Amerikaans rijbewijs.
Op die manier leren al deze mensen dus rijden en nemen ze als ze zin hebben nog een paar lessen.



LEUKE HUUR AUTO'S IN NY  :)


2)  5 hour class

The 5 hour class.... als je je theorie hebt gehaald denk je genoeg te weten, maar nee. Hier in NY willen ze je nog even klassikaal uitleggen wat de regels zijn en vooral, wat de gevaren zijn.
Pas hierna mag je je examen aanvragen.

Zucht... en zo ging ik op mijn vrije zaterdag naar de 5 hour class ergens ver weg in Brooklyn.
Een klas vol pubers, maar ook andere buitenlanders met hetzelfde lot.

De les werd gegeven door een oud instructeur uit Staten Island. Hij legde ons uit hoe gevaarlijk het was om te rijden als je moe was, als je had gedronken, als je gestresst bent.
Om dat toe te lichten liet hij ons kijken naar.... YOUTUBE.
Letterlijk youtube filmpjes, judge judy filmpjes, filmpjes van auto ongelukken, aangereden personen, lijken langs de weg. Tja.

En hij legde ons uit hoe hij zelf omging met alcohol als hij moest rijden.
"Als ik naar het café ga om 7 uur weet ik dat ik om 9 uur moet stoppen met drinken om 3 bier te laten zakken, zo kan ik om 12 uur weer in de auto stappen." Goed voorbeeld hoor!

Na een zeer trage 5 uur en een houten kont kreeg ik mijn bewijsje dat ik de 5 hour class had overleeft.
Dit was toch wel het meest irritante aan dit hele proces.

Er werd mij aangeraden 2 lessen te nemen en dan examen te doen.

Maar toen... brak ik mijn pols.

WANNEER GAAN WE WEER REIZEN VROUWTJE??



Helaas moest ik door het breken van mijn pols even stoppen met dit avontuur. En werd het dus juni voordat ik verder kon.

Inmiddels heb ik er 2 lessen op zitten en ook dit was bijzonder.
Ik had een vrouwelijke, erg jonge docent die er even aan moest wennen dat ik al 20 jaar rijervaring had. Ze leek daardoor wat zenuwachtig en vergat daardoor telkens het verschil tussen links en rechts.
"Make a right here.....What are you doing??!"
"I am making a right"
"I said left!"
"You said Right"
"Again? I am so sorry!!"



WACHTEN OP MIJN EERSTE RIJLES

Gelukkig bracht het met niet van mijn stuk en konden we er om lachen, maar het zal je eerste les maar zijn!

Later vertelde ze mij dat dit haar tweede baantje is op vrijdag avond, zodat ze haar studie kan betalen. Je vraagt je af hoe makkelijk je hier instructeur kan worden.

Ze heeft me de basics uitgelegd die je moet weten voor het examen en dat was het belangrijkst.
Na de tweede les was ik eigenlijk ook wel blij dat het voorbij was, want ik werd alleen maar meer in de war gemaakt met de Amerikaanse regeltjes, die soms echt nergens op slaan.

Voorbeeld; Ze hebben hier kruisingen met een "STOP all ways" sign.
Dat betekent dat op die kruisingen, auto's van alle richtingen moeten stoppen.
In NL zou je er dan van uit gaan dat diegene rechts van je voorrang heeft.
Hier heeft diegene voorrang die het eerst op de kruising aankomt!
Ga voor de lol eens op You Tube kijken, je wordt er dol van!

Ik moet gewoon maar dat examen gaan proberen en dan komt het vast goed! Niet te veel nadenken maar gewoon doen dacht ik.


MET 10 ANDERE AUTO'S WACHTEN OP JE BEURT


En dat was afgelopen woensdag! 2,5 week na de eerste les had ik vandaag mijn examen!

En dat was ook weer een hele belevenis. Maar om het kort te houden, een examen van 10 minuten. Letterlijk een rondje om het park heen. File parkeren, straatje keren en weer terug rijden.
De examinator zei aan het begin; "This is going to be an easy one for you"




En... ik ben geslaagd!! hehe, die stap hebben we ook weer gehad.

Binnenkort gaan we maar weer eens lekker een auto huren en op pad!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om mee te lezen in dit avontuur, groetjes!!!





4 opmerkingen:

  1. Haha wat een gedoe. En niet zo gek dat veel Amerikanen als randdebielen rijden.
    Dat van die kruising, dat je om de beurt mag, op volgorde van aankomst, is in Florida ook altijd weer even wennen. Alsmede het door rood mogen rijden als je rechtsaf gaat (mits aangegeven dat het niet mag) Dat vind ik wel een fijne overigens.
    Gefeliciteerd en heel veel plezier met het autorijden!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha, geweldig, wat een avontuur! Na 20 jaar rijbewijs nu nog heel veel veilige kilometers.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje dacht dat het daar altijd een makkie was om je rijbewijs te halen als je ziet hoe ze daar rijden haha.
    Maar je hebt m👍🏻

    BeantwoordenVerwijderen