dinsdag 21 april 2020

This Brooklyn Corona 2





Hee allemaal,

Inmiddels is het 4 weken geleden dat ik mijn vorige blog schreef en ja, we zitten nog steeds thuis. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik blijf het allemaal zo onwerkelijk vinden....


Ik probeer het een beetje met de dag te bekijken en me niet te druk te maken, maar wat is dit toch raar allemaal.




Ik heb heel veel lieve berichtjes gekregen, mensen die zich zorgen om ons maken omdat het er in NY zo heftig aan toe gaat.
Wij zijn gezond.
In mijn vorige blog schreef ik dat er 18.000 corona gevallen in NYC waren. Nu een maand later zijn het er 136.000 Dat is natuurlijk ongelooflijk.





In het Nederlandse nieuws zien jullie veel foto's van NYC als spookstad.
Dat klopt ook wel.....gedeeltelijk.
Manhattan is vrijwel leeg op dit moment. Er zijn daar natuurlijk geen toeristen op dit moment, de hotels zijn leeg en mensen die het zich kunnen veroorloven om op Manhattan te wonen hebben vaak ook een tweede huis buiten de stad en zijn dus vertrokken.

Een ander verhaal is het voor Brooklyn, The Bronx, Queens.
Hier wonen veel groepen met laag inkomen, slechte gezondheid en leefwijze, mensen die grotendeels in de dienstverlenende beroepen werken.
Deze groep maakt nog gebruik van openbaar vervoer om naar t werk te gaan, waar afstand nemen gewoon bijna onmogelijk is en daardoor zijn ze erg vatbaar.

Ook de reportages die je ziet van de ziekenhuizen die overvol raken komen merendeels vanuit deze wijken.
Het gaat hierbij om Public Hospitals waar de middelen en de organisatie ook gewoon minder goed geregeld zijn dan bij de Private Hospitals in de stad.





ONDANKS RICHTLIJNEN IS HET HIER NOG ERG DRUK IN DE WHOLEFOODS


Wij wonen in het centrum van Brooklyn en wonen in een erg gemixte wijk, arm en rijk.
Ook wonen we in een buurt met veel essentiƫle winkels, de enige die nog open mogen. Wholefoods, Trader Joes, Target, Stop & Shop, allemaal in een paar 100 meter afstand van onze woning.
Genoeg reuring op straat en soms nog best druk.


Even verderop in onze straat is een Public Hospital, het is dus een af en aan rijden van Ambulances.
Hier zijn grote problemen met capaciteit en worden er helaas lichamen van overledenen koel gehouden in trucks die langs de weg staan.
Erg akelig om te zien uiteraard.


THUIS WERKEN, THUIS SPORTEN, THUIS PUZZELEN


We houden ons aan de richtlijnen, zijn veel thuis en dan is het voor ons redelijk te doen hier. Voor ons is het besmettingsgevaar daardoor erg laag, we komen amper in nauw contact met anderen.
Natuurlijk maak ik me zorgen, maar zolang we ons aan de richtlijnen houden moet het goed komen.



EVEN NAAR DE BLOEMENVELDEN




GRAPJE!!!




Ik wandel natuurlijk met Nova en zo eenmaal per week maak ik in mijn eentje een grotere wandeling. Even lekker doorlopen, stappen maken en even mijn verstand op 0.
Eenmaal de wijk uit wordt het ook wat rustiger om te lopen.



BROOKLYN BRIDGE


CHINA TOWN




Het is bijzonder om de stad op deze manier te zien.
Aan de ene kant magisch, want hoe vaak zie je nu bijvoorbeeld de Brooklyn Bridge zo leeg? Aan de andere kant is het de harde waarheid.






Wij zijn weken geleden al begonnen met het dragen van een gezichtsbedekking en sinds een paar dagen is dit ook verplicht. ( in ieder geval op plekken waar je andere mensen tegenkomt)  Ondanks dat er veel vraagtekens zijn of gezichtsbedekking enig nut heeft, geeft het ons wel rust. En het geeft ook een fijn gevoel dat anderen mensen zich daar ook aan houden.




CUOMO BROTHERS


Elke middag gaat de TV aan om naar Governor Cuomo te luisteren. Deze man geeft de burger moed.
Elke dag komt hij met de eerlijke feiten, steekt hij de NYers een hart onder de riem en wordt er gelachen.


Helaas heb ik deze week onze vakantie moeten cancelen. Wij zouden eind Mei naar Nova Scotia gaan. Dat zou een bijzondere reis worden voor ons, maar helaas. We zullen kijken het het een en ander zich gaat ontwikkelen en of we in het najaar nog kunnen gaan.






New York heeft nog een lange weg te gaan voordat we kunnen kijken naar versoepeling ben ik bang.
Ik hoop dat er binnenkort toch meer duidelijk is hoe het land weer naar het "nieuwe normaal" overgaat. Je hebt toch behoefte aan wat meer duidelijkheid op den duur...





Alle sociale activiteiten zijn uiteraard afgezegd en ook mijn vrijwilligerswerk staat on hold.
Helaas gaat het financieel ook slecht met Sprout op dit moment en zijn ze flink bezig met crowd funding. Jullie ook bedankt voor het aanvragen van een kaart, ze zijn inmiddels allemaal onderweg en ik heb een mooi bedrag van $100 kunnen doneren!

Ik heb mijn Sproutjes ook wat kaarten gestuurd en inmiddels hang ik met meerdere van hen al dagelijks aan de telefoon of whats app. Het is een kwetsbare groep en ik hoop dat ze zich er zo een beetje door heen te slepen.

Gelukkig gaat het met Nederland ook steeds een beetje beter, ook jullie veel sterkte gewenst, hopelijk maken jullie het allemaal goed!!

Veel liefs en hou jullie taai!








2 opmerkingen:

  1. Net gehoord dat de kinderen in de basisschool leeftijd vanaf 11 mei weer voor de helft naar school gaan, behalve die aanpassing voorlopig geen versoepelingen en dat is best een tegenvaller voor de pubers thuis. Maar belangrijkste is dat iedereen nog gezond is en blijft, dus jullie ook sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bizarre beelden zo ja... En fijn dat jullie ook nog kunnen wandelen. En lijkt me lastig om nu je familie zo ver weg te hebben :-(
    Hier gaat het wel, heb het wel soms moeilijk, zoals gisteravond na persconferentie. Had zo gehoopt dat ik weer mijn moeder zou kunnen bezoeken. En ben het 24/7 alleen zijn ook wel zat, voel me soms best eenzaam. Maar ooit... ooit komt het weer goed. Zeggen ze. En daar hoop ik dan maar op. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen